Paraty en Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Koen en Marleen Hendriks/Jonckers - WaarBenJij.nu Paraty en Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Koen en Marleen Hendriks/Jonckers - WaarBenJij.nu

Paraty en Rio de Janeiro

Door: Marleen en Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen en Marleen

07 Maart 2017 | Brazilië, Rio de Janeiro

Blog 5 – Paraty en Rio de Janeiro

De vijfde blog alweer! Op 20 januari vertrokken we om 09:00 uur vanuit Bonito naar Campo Grande. Daar namen we rond 12:30 uur de bus naar Sao Paulo, waar we rond 06:00 uur (AM) aan zouden komen. We hebben nog even getwijfeld om daar een dag (en eventueel nacht) te blijven en daarna onze reis te vervolgen. Uit veel gesprekken met andere reizigers, locals en internetresearch bleek echter dat dit niet de moeite waard zou zijn. We besloten dus op het busstation van Sao Paulo een busticket naar Paraty te kopen en direct door te gaan. We durfden het niet aan om online alvast een ticket voor de eerste bus in de ochtend te kopen, omdat de bussen nogal eens vertraging kunnen hebben. Dit keer was dat echter niet het geval en was de eerste bus helaas ook uitverkocht. Na een laaaange busreis kwamen we op 21 februari rond 16:00 uur aan in Paraty. Paraty is een leuk, klein dorpje aan de kust, ongeveer 5 uur rijden van Rio. Daar waren we binnen 10 minuten bij ons hostel, dropten onze tassen en gingen direct op zoek naar de zee. De zon ging al snel onder, maar het was heerlijk om even op het zand te liggen en in de zee te duiken.

De volgende dag namen we de bus naar Trindade, een super mooi strand op een half uurtje rijden van Paraty. De laatste keer dat we een echte stranddag hadden was in Montevideo, helemaal aan het begin van onze reis, dus dit was echt genieten. ’s Avonds zijn we iets gaan drinken met onze Franse vriend Clément en een Duits koppel (David en Lena) wie hij op een van zijn eerdere bestemmingen had leren kennen.

Op donderdag 23 februari stond de ‘Caipboat’ op het programma: een hele dag langs allerlei mooie baaitjes, stranden, rotsen en natuurgebieden varen onder het genot van zo veel caipirinha’s als je maar kon drinken. We waren een beetje bang voor een deja vu naar onze vakanties in Lloret de Mar en Marmaris, maar dat viel reuze mee. Het was vooral heel erg gezellig. Daarnaast hebben we aapjes eten gegeven, zijn we van rotsen afgesprongen, hebben we dolfijnen en schildpadden zien zwemmen en zijn we verschillende keren van het dak van de boot in de zee gesprongen. Echt een topdag!

Vrijdag 24 februari was de dag waarop het carnaval van start ging. Op naar Rio de Janeiro dus! We namen de bus om 10:50 uur en waren rond 15:00 uur in Rio. We wisten niet zo goed hoe het met het openbaar vervoer van Rio zat, dus namen we voor de zekerheid een taxi. Later bleek dat we hiermee flink een poot uitgedraaid waren, maar ach, we kwamen na flink wat traptreden veilig aan bij ons Airbnb appartement. In eerste instantie wisten we niet goed wat we ervan moesten denken. Het zag er nogal armoedig uit, een heel klein huisje tussen een heleboel andere kleine huisjes gebouwd op de helling van een berg. We werden echter super hartelijk ontvangen door onze host Luiz en zijn vriendin Erica. Hij schonk meteen een glas wijn in en maakte een heerlijke maaltijd voor ons klaar. Er waren ook een Argentijnse en twee Chileense meiden. Onze hosts spreken nauwelijks Engels, maar met handen en voeten, een beetje Spaans en Google Translate kwamen we een heel eind. Later op de avond kwamen er nog allerlei andere drankjes op tafel en gingen we met Luiz en Erica mee op stap. We kwamen terecht in een danscafé in Lapa, een van de uitgaanswijken van Rio. Dit was precies wat wij van Zuid-Amerika verwacht hadden: allemaal mensen die ontzettend goed konden dansen en genieten van het leven. Ik werd ook een aantal keer door verschillende mannen de dansvloer op getrokken. In het begin was het nogal ongemakkelijk, want ik had geen idee hoe je Foho moest dansen, maar ik merkte al gauw dat zolang ik de man maar volgde, het wel goed kwam. Voor Koen was het iets lastiger, want van hem werd verwacht dat hij de vrouw leiding gaf en ook hij wist totaal niet hoe hij deze dans moest uitvoeren. Na wat uitleg hier en daar hebben we af en toe een dansje kunnen wagen en een gezellige avond – en nacht – gehad. Heel bijzonder om te ervaren hoe de locals carnaval vieren, maar meer dan genoeg voor die ene avond.

De volgende dag trokken we er dan ook zelf op uit: op zoek naar de bloco’s (straatfeesten)! We vonden een enorm grote op het strand van Copacabana en later eentje in Ipanema. We hadden de afgelopen nacht echter nauwelijks geslapen, dus hielden het al gauw voor gezien. De dagen daarna zochten we contact met de mensen die we voor Rio al hadden leren kennen en samen gingen we verschillende feesten af (Martin uit de Pantanal, Clément waar we al langer mee optrokken, David en Lena uit Paraty, etc.). Sommigen van hun hadden ook locals leren kennen, die ons mooi op sleeptouw namen naar de leuke plekken in de stad. De absolute topper was de Beatles bloco: een straatfeest waar duizenden mensen op af kwamen en waar muziek van de Beatles met samba gemixt werd. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de carnaval ons soms toch ook een beetje tegen viel. We hadden verwacht overal mooie decoratie en samba dansende mensen te zien, maar de werkelijkheid van het merendeel van de bloco’s is een stilstaande auto met harde muziek en daar omheen buurtbewoners die met elkaar aan het praten zijn en af en toe een dansje wagen. Er is simpelweg geen geld voor aankleding van de feesten zoals wij in Nederland gewend zijn. Maar, zonder meer een hele bijzondere ervaring om met carnaval in Rio te zijn en erg genoten van alle feesten (en het bier). Echt heel gaaf om te zien hoe de hele stad carnaval ademt: overal wordt gefeest, gelachen, gedronken en gedanst.

Tijdens de carnaval hebben we niet alleen maar bier gedronken. We zijn ook met David, Lena en Luisa (een van de locals) naar de Suikerbroodberg geweest en hebben het centrum en de wijk Lapa bij daglicht verkend. Ongelofelijk wat een uitzicht je van de Suikerbroodberg hebt. Erg veel haast om dingen te zien hadden we niet, omdat we pas op 7 maart weer uit Rio vertrekken. De dagen na carnaval hebben we dan ook vooral aan sightseeing gedaan. Lekker rondgestruind door verschillende wijken, naar de Escadaria Salarón (de trappen), de Botanische tuin en het Jezus standbeeld geweest, gewinkeld en ook lekker op het strand gelegen. Het voelt echt als een vakantie in een vakantie.

Zondag was het een feestdag voor Koen, hij ging naar een spannende voetbalwedstrijd: de finale van de nationale beker tussen CR Flamengo en Fluminense. Dit was echt een heel mooie ervaring. Je ziet mensen huilen, schelden en juichen. Na een rustige eerste helft is hij naar boven geklommen en tussen de harde kern gaan zitten. De emoties liepen hoger en hoger op, want de wedstrijd eindigde in 3-3 en moest worden beslist in penalty’s, waarbij uiteindelijk Fluminense als winnaar uit de bus kwam. Ook de zondagavond werd geheel in Braziliaanse stijl afgesloten. Onze hosts hadden gevraagd of we mee aten, omdat ze het traditionele gerecht ‘feijoada’ gingen maken. Vroeger aten de slaven dit, als een goed vullende maaltijd van allerlei bij elkaar verzamelde ingredienten (rijst, bonen, restjes vlees). Nu is dit echter iets waar veel Brazilianen gek op zijn, dus we wilden het dolgraag proberen. We begonnen met caipirinha’s, dronken daarna bier en toen was de veelbelovende maaltijd eindelijk klaar. Luiz (onze host) had zich wederom bewezen, wat een topchef! Ongelofelijk hoe hij van elke maaltijd een feestje weet te maken. Ook typisch aan deze maaltijd is dat het enorm zwaar op de maag is en dat bijna iedereen vrijwel direct na het eten ervan in slaap valt. Dat was niets te veel gezegd. Na een warme douche hebben we allebei als een blok geslapen.

Vandaag begonnen we onze dag heerlijk op het strand van Copacabana. Nog even de laatste zonnestraaltjes pakken voordat we naar Nieuw-Zeeland gaan. Daarna zijn we naar de Botanische tuin geweest en hebben we een heleboel mooie planten en dieren gezien. Voordat de zon onder ging reisden we nog snel even af naar het Maracana stadion, wat vooral Koen erg leuk vond. De dag sloten we af in een traditionele ‘churrasco’, een restaurant waar de obers met enorme spiezen gegrild vlees rondlopen en je zo veel kan eten als je wil. We hadden van tevoren uitgezocht welke churrasco het beste was en dit was een schot in de roos. Na al die avondjes pasta, rijst en ander simpel eten was dit echt genieten.

Morgen vertrekken we om 15:00 uur (Braziliaanse tijd) naar Auckland, waar we heel veel zin in hebben. Rio en Zuid-Amerika zijn super, de natuur is prachtig en de mensen zijn ongelofelijk tof, maar het is nu ook weer tijd voor iets nieuws. We kijken er onder andere naar uit dat het niet gek is om Nike schoenen te dragen (want: Amerikaans, dus duur) en je je telefoon uit je zak kan halen zonder dat je bang bent dat hij gestolen wordt. En we hebben natuurlijk heel veel zin om Koen zijn familie weer te zien.

Veel liefs!

• 07 Maart 2017 - 11:14

Marie-Therese:

Dit verslag met zijn foto's is echt een illustratie van living the good life. Wat fijn dat jullie zo'n fantastische tijd hebben. Goede vlucht naar Auckland en veel plezier in Nieuw Zeeland. Groetjes, papa en mama

• 07 Maart 2017 - 16:50

Karin En Henk:

Wat een mooi verslag en wat een mooie reis!!. Om zo onder de locales te komen in zo'n mooi feest geweldig
    toch en zeer zeker om dat dit zo de reis zo fantastisch maakt met zulke mooie mensen om je heen.

Alvast een goede reis naar Nieuw Zeeland en pas goed op elkaar!! veel plezier.

En wederom mooie foto's

Groetjes Karin en Henk

• 07 Maart 2017 - 19:29

Hugo & Kirse :

Wauw, wat een fantastische ervaringen! Geen woorden voor, super dat jullie dit met ons delen, voelt alsof ik zelf even weg ben

• 08 Maart 2017 - 16:14

Jacqueline:

Geweldig,deze ervaring neemt niemand jullie meer af. Geniet van het volgende doel